The Watch Site banner

Review: Poor Man's 62MAS: 7005-8050, 8052, 8140, 8099 & 7025-8099

47K views 28 replies 11 participants last post by  falke01  
#1 · (Edited)
De 62MAS van de arme man

Image

De 62MAS van de arme man heeft zijn bijnaam te danken aan de gelijkenis van de wijzerplaat en wijzers met Seiko's eerste echte duikhorloge, de 150 meter ISO-gecertificeerde 62MAS.

Image

Waar de 62MAS van de arme man het meest verschilt van zijn naamgenoot, is het feit dat hij slechts 70 m waterdicht is (wat betekent dat het niet echt een duikhorloge is). Bovendien is de vierkante kast meer in de stijl van een dress watch dan een duikhorloge.

En terwijl de lunette op Seiko's echte duikhorloges een vlakke afwerking had en in stappen van één minuut was gemarkeerd, terwijl de rest van de schaal in stappen van vijf minuten was gemarkeerd om elke onder water doorgebrachte minuut nauwkeurig bij te houden; de lunette van de arme man heeft een verfijnde glanzende afwerking, is slechts spaarzaam gemarkeerd met alleen de intervallen van vijf minuten en is onder een lichte hoek afgeschuind.

Image

Om deze redenen beschouw ik de 62MAS van de arme man graag als Seiko's eerste “dress diver”.

De kast van de 62MAS van de arme man wordt soms vergeleken met de Sandoz Depth Master (ook wel Sandoz Baby Panerai).

Image

Andere bronnen verwijzen naar de 62MAS van de arme man als een kast in “Monaco”-stijl, en hij heeft bijna exact dezelfde afmetingen als de Seiko 7005-7130 dress watch.

Image

Omdat de afmetingen van de nokken hetzelfde zijn, is het mogelijk om eindstukken en armbanden te lenen van de elegantere 7005-7130 die het uiterlijk van je arme man kunnen verrijken op manieren die Seiko nooit heeft voorzien.

Image

Een originele H-link armband is te herkennen aan de ongewoon brede 12 mm middenlinks, die lijken op te rijzen tot een piek.

Image

Afmetingen:

Breedte: 38 mm (39 met kroon)
Lug to Lug: 44 mm
Lug Breedte: 18 mm
Hoogte: 10 mm
Bezel Insert: 30/37 mm

Hoewel klein naar de huidige maatstaven, is de 62MAS van de arme man eigenlijk ongeveer even breed als de echte 62MAS.

Image

Modellen
De 62MAS van de arme man werd geproduceerd van 1969 tot 1977 en was verkrijgbaar in vier uitvoeringen: de 7005-8050(2), de 7005-8140 en ten slotte de
7005-8099 en 7025-8099.

7005-8050(2)
De 7005-8050 en 7005-8052 kwamen in 1969 uit en werden tot 1976 geproduceerd. De kaststijlen zijn identiek. Het enige verschil tussen hen waren hun beoogde markten.

Het laatste cijfer is de Regional Sales Code. Verschillende regio's kregen verschillende verkoopcodes.

#10 ·
Ik weet dat dit een oud draadje is, maar als iemand van jullie geprobeerd heeft de bezel insert te verwijderen, zou ik je gedachten op prijs stellen. Ik heb een PM's 62MAS die ik oorspronkelijk in '73 kocht en heb net een vervanging van een originele bezel insert gekocht.

Bedankt.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

#12 ·
Ik weet dat dit een oud draadje is, maar als iemand van jullie geprobeerd heeft de bezel insert te verwijderen, zou ik je gedachten op prijs stellen. Ik heb een PM's 62MAS die ik oorspronkelijk in '73 kocht en heb net een vervanging van een originele bezel insert gekocht.

Bedankt.
Om je illusie niet te bederven, maar Seiko heeft nooit inserts verkocht, alleen bezels met inserts eraan vast.

Misschien heb je er een gevonden die uit een echte bezel is gehaald, maar de kans daarop is klein, nogmaals, alleen een informatieve post die niet zegt dat je recente aankoop niet is.

Die op eBay zien er goed uit, maar de verkoper kan een gek zijn, dus wees voorzichtig.

#18 · (Edited by Moderator)
Ik zal je zeker laten weten hoe het uitpakt. Kan altijd klagen bij PayPal, Visa en eBay als het niet lukt. Hoe dan ook, ik zal jullie allemaal op de hoogte houden.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Digitalone, ik zit in hetzelfde schuitje als jij, ik heb een bezel besteld bij dezelfde man op eBay, mijn bedoeling is om de bezels te verwisselen zodat het origineel zo ongerept mogelijk blijft en de vervanging de klappen opvangt... Ik was van plan om de bezel te verwijderen met conventionele middelen, rubberen donut of mes, en toen dacht ik dat ik de oude van onderaf eruit kon duwen en de nieuwe erin kon lijmen... als dit voor iemand een slecht plan lijkt, laat het dan alsjeblieft Digitalone en mij weten...

Bedankt allemaal,

Peter

#19 · (Edited by Moderator)
De beugel zelf wordt gedeeld door een verscheidenheid aan goedkope jurken 7005/6 en in ieder geval in 6308 die mijn buurman me vroeg te bekijken. Wat lastig is, zijn de eindschakels. Ik ben niet op de hoogte van een ander horloge dat dezelfde eindschakels gebruikt. Iemand die handig is en parken maakt, zou gemakkelijk een kleine serie eindschakels kunnen uitverkopen.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

#23 ·
De beugel zelf wordt gedeeld door een verscheidenheid aan goedkope 7005/6-jurken en in ieder geval in 6308 die mijn buurman me vroeg te bekijken. Wat lastig is, zijn de eindschakels. Ik ben niet op de hoogte van een ander horloge dat dezelfde eindschakels gebruikt.
Iemand die handig is en parken maakt, zou gemakkelijk een kleine serie eindschakels kunnen uitverkopen.

Ja! Ik heb een armband op het net gevonden van een jurk en nu ben ik op zoek naar de juiste eindschakels....
...nog steeds op zoek....
[emoji22]

#26 ·
Kan iemand de bandaanzetbreedte van de 8052 bevestigen? Het staat in deze thread als 18 mm, maar ik heb ook gehoord dat het 19 mm is. Bevestiging zou zeer gewaardeerd worden. Ik heb het horloge niet bij de hand om het zelf te controleren.

Bedankt, Steve